Jeg sover nok fra den. Hvor tungt den end falder.
Der var en anden engang, hun var et lys i mørket.
I et stykke tid.
Det her handler om hende.
Det hedder 'Uden Kærlighed':
Man kan komme langt uden kærlighed. Man kan opbygge en hverdag, et liv sammen. Med smil og gråd og lykke. Med kommen og gåen og ubeslutsomhed. Sammen. Man lytter til musik. Ser en film. Sex. Den slags ting. Uden kærlighed. Men det gør ikke noget, det gør det ikke. Det er der bare ikke, det var der heller ikke, det ved man godt. Og man tænker på hinanden.
Jeg kunne genkende hende på halvtreds meters afstand, det kan jeg ikke længere, der har vi vel forskellen, jeg tænkte på hende når jeg gik i seng og når jeg stod op. Ikke altid behagelige tanker, nogle gange var det også snyd for der lå hun lige der og hvad fanden skal man så ellers tænke på?
Vi havde en sang, ligsom rigtige par. Vi sendte sms'er ligesom et rigtigt par. Alle de ting jeg havde drømt om, næsten alle de ting jeg havde drømt om, var der. Og så en dag var det væk, ja ikke sådan 'puf' men næsten, altså, det var mig der standsede det. Vi kom langt uden kærlighed. Og så en dag kom det igen og så en dag var det væk. Det er vel sådan sådan noget kører.
Det tænkes stadig på, jeg kan strejfe noget i mørket og tænke på hvor tæt på jeg var på at lyve, strejfe noget i mærket og kun tænke på behagelige ting. Uden kærlighed.
Da jeg havde sagt nej første gang var jeg euforisk, jeg følte min verden var pludseligt lettere, der var meget mere plads. Til alting. Da jeg så sagde ja den anden gang føltes det som et eventyr, som om hele min verden åbnede sig. Ja og nej, igen og igen. Uden kærlighed. Intet falskt løfte, næsten, næsten intet falskt løfte. Bare en lille smule løgn.
Engang fik jeg en til at smile. Engang fik jeg en til at græde. Engang fik jeg en til at gå med mig i mørket.
Man kan komme langt uden kærlighed.
---
Lang vinter, koldt forår, der er en sommer på vej.
Lysere og lysere.
Kærlighed.